Drie maal is scheepsrecht

Het motorblok heeft aandacht nodig

Heeft een gemiddelde Land Rover genoeg aan 1 motorblok om zijn last voort te slepen? Ik denk het niet. Die van ons blijft zeuren om een ander motorblok. Nadat we de keerring voor de zoveelste keer vervangen hadden en er weer een oliespoor ontsnapte, was de koek op. Uit elkaar en niet meer in elkaar Bij het uit elkaar halen van het blok bleek er toch meer aan de hand te zijn. De lagers van het krukas waren versleten en ook de lagers van de drijfstangen vertoonde sporen van slijtage. Je kunt dan alles vervangen en het blok weer dichtschroeven.

Maar dan weet je niet of de drijfstangen en het krukas zelf geen slijtage hebben. Omdat we alles los hadden, besloten we maar eens een revisiebedrijfje te raadplegen. Richard, onze revisieman, kijkt, voelt, en meet. Daarna concludeert hij dat het blok al maximaal opgeboord is en het krukas ook al een keer is bijgewerkt. Beide kunnen dus niet meer gereviseerd worden. Hij kan ons alleen helpen, als er een onderblok komt, dat nog op te boren is. Meteen Ron Bolleboom bellen. “ Ja, ik heb nog wel wat liggen. Kom maar kijken”.

Het juiste blok om te reviseren

In de auto en op naar Berkel en Rodenrijs. Daar meteen met Ron twee blokken opengetrokken om bij de tweede blok te ontdekken dat die geschikt is. Nog nooit opgeboord. Ideaal! Aan het eind van de dag een grijns bij Richard en Leon.´s Avonds belt Richard: “Ehhh, er is een stukje van het blok af. Dat was dichtgekit en bij het schoonmaken eraf gevallen. Daar ga ik niet mee aan de slag!” De reactie van Leon:”$%$!#)!$%KLOTE!” Op zoek naar het derde blok dan maar!

Een week geleden stond er een bericht op Paginamarkt, dat iemand zijn 2,5 liter Diesel blok van de hand wil doen, omdat er een 200 TDI in komt. Gelukkig had hij die nog niet verkocht. Dit blok is de opvolger van de 2,25 liter en is iets degelijker opgezet. Een goede keuze. Het blok werd uit- en ingebouwd bij AG Landrovers uit Genderen. Voor een prikkie mocht die mee. Maar dan ook alles wat erbij het uitbouwen vanaf komt. Een meevaller, want dat is wel nodig, omdat het een iets ander blok is dan de 2,25 liter. Iedere slang en leiding is dan gewenst, om alles weer passend in Miles te krijgen. Met de Defender van Paul richting Genderen. Mijn eerste keer in een Defender.

Defender verleiding

Wat een raar gevoel. Je wilt in een Land Rover met het schakelen, de pook in de juiste versnelling drukken. Maar bij deze, gaat de pook bijna automatisch voor de juiste versnelling liggen. Wat een rijervaring! Bijna eng, zo snel en nauwkeurig stuurt dat ding. Toch liever een serie! Nu ligt het 2,5 liter blok bij Richard. Hij was zeer tevreden met het blok. Hij gaat het blok op zijn Nederlands reviseren; Op de millimeter nauwkeurig! Geen Engelse slag, Nederlandse precisie. Zelfs de drijfstangen worden gewogen! Met een beetje geluk is het volgende week klaar.

Een pier met een zeemeeuw.

Avontuur

Ik keek weer om, en snelde op de naderende marsman af, recht het kiezelstrand af en halsoverkop het water in. Anderen deden hetzelfde.

Een pier met zeemeeuwen.

Reizen

Een bootlading terugzettende mensen kwam tevoorschijn gesprongen toen ik voorbij snelde. De stenen onder mijn voeten waren modderig en glibberig, en de rivier was zo laag.